· 

EL MNAC A FONS

Durant aquest mes de febrer hem realitzat visites formatives a les col·leccions d'Art Romànic i d’Art Modern del MNAC. Volem agrair públicament la bona rebuda per part dels conservadors i en general, de tots treballadors del museu, envers nosaltres.

La Gemma Ylla ens ha endinsat en la col·lecció d'Art Romànic, una de les més importants que es pot trobar en un sol museu per la qualitat i varietat de peces exposades. Les seves sales no són les que un visitant s’espera quan entra a un museu d’art sinó que és una experiència ben diferent. Els frescos de les esglésies dels Pirineus, els frontals d'altar i les imatges religioses estan exposats de manera que s’entengui millor com era entrar en aquests espais religiosos fa quasi 1000 anys. Aquest curt vídeo ens ajuda a entendre la seva importància.

La primera de les visites que vam realitzar a la col·lecció d'Art Modern va ser una meravella. Quatre conservadors van compartir els seus coneixements amb un grup de guies amb moltes ganes de poder explicar de la millor manera possible el discurs innovador que se'ns planteja en aquesta secció del MNAC.

La veritat és que la col·lecció d'Art Modern podria ser la d’un museu propi per la riquesa de les seves peces.

Eduard Vallès i l'Art Modern a Catalunya
Eduard Vallès i l'Art Modern a Catalunya

 

L'Eduard Vallès ens va fer la introducció del discurs museístic i els canvis a les primeres sales així com de les millores que ens hi trobarem aviat. Ramon Casas i Santiago Rusiñol com a grans introductors de la Modernitat a casa nostra, "La Batalla de Tetuan" i "La Vicaria" de Marià Fortuny i les sales on podem veure el retrat burgès, el taller de l'artista, els paisatges de Mir... ens ajuden a entendre com d’important va ser l'Art Modern a Catalunya.

Vam recórrer la col·lecció de mobles modernistes de la mà de la Mª Àngels Fondevila. Nosaltres, com a guies turístics, molt sovint visitem els edificis modernistes de Barcelona i combinar-ho amb aquesta col·lecció ens ajuda a donar una visió més real ja que molts edificis ja no tenen el mobiliari original. Aquesta part del museu també es millorarà posant els mobles en el context dels edificis on eren. Aprofitar altres suports per ampliar el relat sempre és més acurat i facilita la tasca dels que hi realitzem visites.

Mª Àngels Fondevila i les Arts Decoratives
Mª Àngels Fondevila i les Arts Decoratives
Àlex Mitrani i l'Art de Postguerra
Àlex Mitrani i l'Art de Postguerra

Elena Llorens amb fotos del Pavelló de la República a Paris el 1937
Elena Llorens amb fotos del Pavelló de la República a Paris el 1937

 

 

L'Elena Llorens ens va parlar de l'art durant la Guerra Civil i de com es va utilitzar aquest per a la propaganda durant la guerra. Alguns artistes van lluitar al front, altres van dedicar-se a la producció de propaganda, també hi ha els que van escollir l'evasió.

I el darrer àmbit que vam visitar, un dels que ha canviat darrerament, va ser el de l'Art Contemporani i de Postguerra de la mà de l'Àlex Mitrani en el qual vam poder veure obres que van del 1940 fins al 1970. En aquest article del diari Ara l'Àlex Mitrani diu: "Hem seleccionat els referents essencials que mostren com es reconstrueix l'Avantguarda en el context franquista".

Així doncs, podem dir que els quatre grans àmbits del museu, el Romànic, el Gòtic, el Renaixement i el Barroc i l'Art Modern són prou importants individualment per dedicar-hi un matí o una tarda a cada un, sense oblidar la Numismàtica, els dibuixos i gravats, la fotografia i les interessants exposicions temporals que es realitzen durant tot l'any. Al Blog del Museu podeu veure un resum visual de què ha estat el 2018.

 

Per aquesta raó, el MNAC i l’AGUICAT oferim visites gratuïtes per celebrar el dia del guia del 2019. Una excel·lent manera de dur a terme la nostra feina tot acostant un museu tan important per Catalunya als nostres veïn@s. Com diem a l'AGUICAT #guiahabilitat #turismedequalitat

Bego Blanco

Membre de l'AGUICAT

Escribir comentario

Comentarios: 0